
Annex – List of Interviews with Media Practitioners in Chronological Order (N = 46) 

 Interviewee Title Type of Medium Countries 

Discussed 

Date Place  

1 Director at Radio 100,7 Public Service Radio Station Luxembourg 2.9.16 Luxembourg City 

2 Editor-in-Chief at RTL 

Television 

Luxembourg 

Main TV channel; commercial 

with public service mission 

Luxembourg 5.9.16 Luxembourg City 

3 General Secretary of 

the Press Council; 

retired journalist at 

Tageblatt 

Press Organisation; left-

leaning daily newspaper, 

owned by the socialist trade 

union & affiliated with the 

Social Democratic party 

(LSAP) 

Luxembourg 6.9.16 Luxembourg City 

4 Editor-in-Chief at RTL 

Radio Luxembourg 

Main Radio station; 

commercial with public 

service mission 

Luxembourg 8.9.16 Luxembourg City 

5 CEO at Saint Paul 

Luxembourg S.A. 

Largest publishing house in 

Luxembourg  

Luxembourg 9.9.16 Luxembourg City 

6 Founding Member & 

Editor at WOXX 

Weekly independent 

newspaper; previously 

affiliated with the Green Party 

Luxembourg 12.9.16 Luxembourg City 

7 Director and Editor-in-

Chief at Lëtzebuerger 

Journal 

Daily newspaper, affiliated 

with the Liberal Party 

Luxembourg 20.9.16 Luxembourg City 

8 Manager and Editor-in-

Chief at Lëtzebuerger 

Land 

Weekly independent 

newspaper 

Luxembourg 20.9.16 Luxembourg City 

9 Deputy Editor-in-Chief 

at Tageblatt 

Daily newspaper, owned by 

the Socialist trade union & 

affiliated with the Social 

Democratic party 

Luxembourg 20.9.16 Esch-sur-Alzette 

10 Editor-in-Chief at 

Luxemburger Wort 

Daily newspaper, owned by 

the Roman Catholic 

Archdiocese & affiliated with 

the Christian democratic party 

Luxembourg 20.9.16 Luxembourg City 

11 Political Journalist at 

Luxemburger Wort 

Daily newspaper, owned by 

the Roman Catholic 

Archdiocese & affiliated with 

the Christian Democratic party 

Luxembourg 22.9.16 Luxembourg City 

12 Editor-in-Chief at 

Radio 100,7 

Public Service Radio Station Luxembourg 27.9.16 Luxembourg City 

13 Deputy Editor-in-Chief 

at Radio 100,7 

Public Service Radio Station Luxembourg 27.9.16 Luxembourg City 

14 Director of ALIA 

(Autorité 

luxembourgeoise 

indépendante de 

l'audiovisuel) 

Organisation that regulates 

audio-visual media located 

Luxembourg (including RTL 

stations) 

Luxembourg & 

Wallonia 

28.9.16 Luxembourg City 

15 CEO & Founder at 

Paperjam 

Monthly magazine, published 

in French and English by 

Maison Moderne, an 

independent publishing house 

Luxembourg 24.10.16 Luxembourg City 



16 Director of the Media 

and Communication 

Department of the 

Ministry of State of 

Luxembourg 

N/A Luxembourg 18.11.16 Luxembourg City 

17 Editor-in-Chief of 

Volkskrant 

Centre-left daily newspaper, 

published by Persgroep, 

formerly linked to the 

Catholic pillar 

Netherlands 21.3.17 Amsterdam 

18 Editor-in-Chief of 

Trouw 

Centre-right daily newspaper, 

published by Persgroep, 

formerly linked to the 

Protestant pillar 

Netherlands 22.3.17 Amsterdam 

19 Editor-in-Chief of NOS One of the organisations that 

make up the Dutch public 

broadcasting service (NPO) 

Netherlands 23.3.17 Hilversum 

20 Editor-in-Chief of 

Telegraaf 

Daily tabloid newspaper, 

published by Mediahuis 

Netherlands 23.3.17 Amsterdam  

21 Editor-in-Chief of 

Algemeen Dagblad 

Daily tabloid newspaper, 

published by Persgroep 

Flanders 24.3.17 Rotterdam 

22 Journalist at Apache Membership based, 

investigative journalism 

platform 

Flanders & 

Wallonia 

27.3.17 Antwerp 

23 Editor-in-Chief of 

Gazet van Antwerpen 

Flemish local tabloid 

newspaper, published by 

Mediahuis 

Flanders  27.3.17 Antwerp 

24 Director of News and 

Sports, RTBF 

Francophone public service 

broadcaster 

Wallonia 29.3.17 Brussels 

25 Political Journalist, 

VRT 

Flemish public service 

broadcaster 

Flanders 29.3.17 Brussels 

26 Editor-in-Chief 

(opinionated), De 

Morgen 

Left-leaning daily newspaper, 

published by Persgroep, 

formerly linked to the 

Socialist pillar 

Flanders 30.3.17 Kobbegem (Asse) 

27 Editor-in-Chief for TV, 

VRT 

Flemish public service 

broadcaster 

Flanders 31.3.17 Brussels 

28 Editor-in-Chief, Het 

Nieuwsblad 

Daily tabloid, published by 

Mediahuis 

Flanders 4.4.17 Antwerp 

29 Editor-in-Chief 

(opinionated), De 

Standaard 

Daily newspaper, published 

by Mediahuis, formerly linked 

to the Christian Democrats 

Flanders 5.4.17 Groot-Bijgaarden 

30 Editor-in-Chief, La 

Libre 

Centre-right daily newspaper, 

published by IPN, formerly 

linked to the Christian 

Democrats 

Wallonia 6.4.17 Brussels 

31 General Editor-in-

Chief, VTM 

Main commercial television 

station in Flanders 

Flanders 6.4.17 Vilvoorde 

32 Representative of CSA 

(Conseil Supérieur de 

l’Audiovisuel) 

Organisation that regulates 

audio-visual media in 

francophone Belgium 

Wallonia 7.4.17 Brussels 

33 Director of 

Programmes, RTL 

Main commercial television 

station in francophone 

Belgium 

Wallonia 7.4.17 Brussels (via 

phone) 

34 Deputy Editor-in-

Chief, Le Soir 

Daily newspaper, published 

by Rossel 

Wallonia 7.4.17 Brussels 



35 General Director, 

BNNVARA 

One of the organisations that 

make up the Dutch public 

broadcasting service 

Netherlands 10.4.17 Brussels (via 

phone) 

36 Political journalist, 

RTL 

Main commercial television 

station in francophone 

Belgium 

Wallonia 12.4.17 Brussels 

37 Editor-in-Chief, Het 

Laatste Nieuws 

Daily tabloid, published by 

Persgroep, formerly linked to 

the Catholic pillar 

Flanders 19.4.17 Luxembourg (via 

Skype) 

38 Editor-in-Chief, 

Elsevier Weekblad 

Independent weekly magazine Netherlands 9.8.17 Cambridge (via 

phone) 

39 Dutch TV & freelance 

newspaper journalist; 

UK correspondent 

N/A Netherlands 12.8.17 London 

40 Former Lobbyist  N/A Netherlands 14.8.17 Amsterdam 

41 Former Editor-in-Chief 

of Volkskrant 

 

Centre-left daily newspaper, 

published by Persgroep, 

formerly linked to the 

Catholic pillar 

Netherlands 15.8.17 Hilversum 

42 Editor-in-Chief, RTL Commercial television station 

in the Netherlands 

Netherlands 15.5.17 Hilversum 

43 Deputy Editor-in-

Chief, NRC 

Daily newspaper published by 

Mediahuis 

Netherlands 16.8.17 Amsterdam 

44 Director of Legal 

Affairs, RTBF 

Francophone public service 

broadcaster 

Wallonia 28.9.17 Brussels 

45 Political Journalist, 

Algemeen Dagblad 

Daily tabloid newspaper, 

published by Persgroep 

Netherlands 29.9.17 Rotterdam 

46 Europe Correspondent 

for de Volkskrant 

Centre-left daily newspaper, 

published by Persgroep, 

formerly linked to the 

Catholic pillar 

Netherlands; 

Wallonia & 

Flanders 

29.9.17 Breda 

 

 

 


